Det behövs apologi av annan sort

När man tittar på statistiker ser man att antalet av så kallade kämpande ateister är inte stort. Kanske några människor tänker Gud som förnuftsvidrig. Men jag tänker på att en orsak till detta är att vi har många olika religionerna med olika gudar framme i vårt samhälle.

Så vad kommer i fråga är att varför är den kristne Gud den sanna Gud och inte andra gudar? Om vi inte kan svara på denna fråga följer det att antingen hela gudsbegreppet är dumt eller man kan välja vilken gud som helst.

Med andra ord vår utmaning blir att svara på frågan om pluralism. Varför just den kristne Gud? Eller, varför ger Jesus sannare bild av Gud än Mohammed? (Förresten denna fråga såg ut att vara för utmanande för ärkebiskopskandidaterna i Svenska kyrkan.)

Särskilt islam har blivit en sådan religion som människor mer och mer frågar om. Är det ju inte så att kristna och muslimer tillber samma Gud? Är det inte så att Bibeln kan beräknas likadan som Koranen eller, såsom nårgra kan till och med säga, vilken sagobok som helst?

Och sedan vi har dessa frågor om Bibelns trovärdighet som vi måste svara på.

Är det inte så att Biblen har inget att göra med verkligheten, eller särskilt den verkliga historien som har hänt? Är det ju inte så att Gamla testamentets historiebeskrivningar är lika trovärdiga som vilken fantasibok som helst?

Är den ju inte bara ett slags fantasi? Och är det ju inte så att kyrkan har förändrat Bibeln under tidens lopp? Att vi vet ingenting om det verkliga budskapet de predikade om? Har du inte hört om Judasevangeliet? Eller Tomasevangeliet?

Är det ju inte väldigt lätt att övertyga kristna att deras tro baserar sig på ohistoriska berättelser även om de tänker på att historien är viktig för deras tro, att korsfästelsen eller uppståndelsen har verkligt skett?

Stackars kristna.

Vi  har också många som tror på någon gudom eller någon verklig andlighet. Vi har många som besöker Äitimaa mässor (modern jord) eller deltar i newage eller annat slags nyandlighet. Men varför skulle man tro på klassiskt kristet sätt?

Vi behöver inte bevisa för dem att det är i själva verket förnuftigt att tro på Gud. Det är en bisak. Men varför just den kristne Gud?

Detta slags apologi behövs.

Annonser

1 kommentar

Under allmän

Ett svar till “Det behövs apologi av annan sort

  1. Hittade och läste just några artiklar om Bibelns tillförlitlighet.
    Från muntlig tradering till helig skrift. http://slef.fi/sandebudet/tb/48/fran-muntlig-tradering-till-helig-skrift
    Handskrifterna berättar. http://slef.fi/sandebudet/tb/48/handskrifterna-berattar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s