Omgivningskrisen som andlig kris

Jag var intervjuad för en video för två veckor sedan. Intervjuare frågade mig om omgivningskrisen är (också) en kris av andlig ursprung. Detta väknade min uppmärksamhet.

Jag svarade ja. Klimatförändringen och naturkatastrofer som människosläktet har orsakat är en av de tydligaste exemplen av människans arvsynd och ondskan. Naturen på en sida ger oss några aningar av Gud, av Konstnären som har målat den här världen. Detta kallas “yleinen ilmoitus” på finska (den allmänna revelationen?). Och för mig är människosläktets gärningar mot den vackra naturen sådant som kunde kallas som den allmänna revelationen av människans arvsynd.

Vi har det fel. Fastän vi vill gott, gör vi det inte. Vi behöver hjälp. Och naturkrisen verkligen är en kris av andlig ursprung. Vi har glömt vår egna plats och vår uppgift samt den stora berättelsen som ger oss ramer.

För kristna människor det skulle vara helt naturligt att ta hänsyn till naturen. Vi är bestämda att vi skulle odla och bevara vad Gud har gett oss. Jesus frälsning och upprättning gäller naturen också. Denna ideologi kommer från kristen teologis kärna.

Så varför gör kyrkan ingenting?

Jag besöker ofta små etiska butiker, till exempel Punnitse & Säästä och Ruohonjuuri. Där hittar man olika newage-fenomen kopplade ihop med naturvänlighet och ekologi. Man kan finna energistenar, tarotkort, reklamer av “Äitimaa messu” och hinduiska om-amuletter intill ekologiska matvaror osv. Än sedan kristendomen? Den lyser med sin frånvaro. Kanske det är eftersom kristendomen är inte så mediasexigt eller de som sysslar med sådana butiker är själva intresserade av nyandliga inriktningar.

I publiken är kyrkan skuffad till sidan, kanske. Men kyrkan gör. Till exempel på Lempäälä ligger en missionkafé Olkkari, som är helt Fairtrade och säljer också etiska föremål. Café Olohuone på Hervanta är en frukt av den lokala församlingens arbete. Även om den idéen av det gröna skriftskolslägret är ny, har skriftskolan varit värdefostrare för miljövänlighet för många år redan.

“The Rapture” och dess inverkan på miljövänligheten

Den fundamentaliska idéen av rapturen påverkar mycket vår ställningstagande till miljövänlighet och bevarande av naturen. Det gör kort och gott så här: Innan Jesus andra ankomst vi ska vara uppryckta till himlen. Sedan ska Gud förstöra den här världen och vi ska gå till någon ny värld. De som inte tror på Jesus ska bli kvar här på jorden för att lida på Guds förstörelse och hat.

Varför skulle vi sedan ängsla oss över naturen?

Denna typ av åsikter är populärare på Amerika än här i Finland. Det viktigaste avsnittet som hänvisas till är 1. Thess 4:17. Professor N.T. Wrights åsikter på det kan man läsa här.

Men hur går Guds berättelse? Han har infriat också världen. Med den Helige Ande kan vi ha kraft som nya människor inom Kung Jesus och som himmelrikets sändebud att bevara naturen. Genom våra gärningar manifesterar vi vad som är att bli som kristen, det vill säga företrädare av den nya mänskligheten inom Kristus (den smörjade dvs kung) Jesus som vi äger genom dopet och tron.

Guds rike är här redan. Han uppbygger det omkring Kung Jesus.

N.T. Wright intervjuad av ABC om ”The Rapture” och livet efter döden. Mycket amerikansk intervju! Youtube

Annonser

Lämna en kommentar

Under teologi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s